אודות ויצירת קשר

המייל שלי: nirstern1@gmail.com

טלפון (עדיף בוואטסאפ)  052-5048176

קישור לעמוד שמפרט את ההכשרה שלי להיות מטפל נפש, וקצת מעקרונות העבודה.

*

קישור לאתר של בית הספר לפסיכותרפיה יהודית, שם אנו לומדים פעם בשבוע מורה נבוכים, ופעם בשבוע שיחות של רבי ירוחם ליוואוויץ ממיר. זו הגרסה האחרונה והיותר עמוקה של לימוד המורה נבוכים.:

https://jewishpsychotherapy6.wordpress.com/

אלה שיעורים מוקדמים יותר:

קישור לשיעור על מורה נבוכים

.קישור לשיעור על ספר הזוהר

כאן יש אתר עם ביאור על כל המורה נבוכים, מתאים יותר כשערי כניסה ראשונה אל סוד הספר.

.

.

קישור לספר "אמרי יצחק" שכתבתי כחרדי (בתקופה שהייתי חרדי שמי היה יצחק שטרן – בברית קראו לי ניר יצחק. בשפה הישיבתית-ליטאית המקצוע בתורה העוסק בחכמת הנפש נקרא "מוסר"). הספר עוסק בחכמת הנפש על פי דרכו של הרב וולבה, ובחלקו השני בסוגיות תלמודיות.

imreiitzhak.wordpress.com

*

ספר שדה יצחק על מסכת בבא בתרא, פרקים א',ב',ג',ט',י', ובנוסף על בבא מציעא פרק איזהו נשך וכתובות פרק הכותב לאשתו.

זה הספר הראשון שכתבתי, בהיותי בערך בגיל 27. נכתב במשך שנה בערך בבית כנסת ריק בלי חברותא. מהרבה ממסקנותיו אני מסתייג היום אבל יש בו הרבה הערות ושאלות טובות שמעוררות את הלומד ופותחות את הסוגיות.

שדה יצחק

*

*

*

קישורים לאתר בשם "תלמוד מוסבר ומאמרים" שכתבתי בשלהי התקופה שבה הייתי חרדי. האתר עוסק במאמרים מחשבתיים בנושאי יהדות שונים, בפירוש מעמיק של התלמוד (מסכתות: ברכות, בבא קמא, וחלק מבבא מציעא, בלשון שמנסה להיות מובנת גם למי שלא למד בישיבה, ובתרגום הקטעים הארמיים לעברית). וכן בתשובות הלכתיות, שחלקן עוסקות בנושאים רגישים ושנויים במחלוקת.

gmara.wordpress.com

tshuvot.wordpress.com

*

.

חשבון פייסבוק שלי:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100090575355127

.

.

כשהייתי חרדי נקראתי יצחק שטרן (בלידה נקראתי ניר יצחק, במשפחה היו רגילים לקרוא לי ניר. לכן במסגרת התהליך של התחברות מחודשת עם המשפחה חזרתי לשם שהם רגילים אליו.

מכתבים והסכמות מאותה תקופה:

דיסקין

.

אוירבך

.

מעיתון יתד נאמן:

מיתד נאמן

.

מהעיתון

.

.

קישור לאתר עם ציורים שציירתי:

https://nirsternpaintings.wordpress.com

.

*

.

קישור לחלק ראשון מחיבור (שלא פורסם) שכתבתי בנושא אמנות הציור.

nirsternartbook.wordpress.com

.

וזה בלוג שהתחלתי לכתוב על בלוז, באך, מוזיקה ערבית וטורקית, ועוד:

https://mainlyblues.wordpress.com/

.

*

כמה דברים על מורי הרב שלמה וולבה:

הגאון רבי שלמה וולבה ז"ל היה דמות ייחודית בעולם הרבני. הוא נולד בשנת 1914 בברלין למשפחה משכילה. בגיל שש עשרה כתב את ספרו הראשון, "הטבע אתה ואני", בשפה הגרמנית. בהמשך החל ללמוד פסיכולוגיה ופיזיקה באוניברסיטת ברלין.

כשהיה בגיל עשרים, בשנת 1934, החל ללמוד אצל הגאון רבי ירוחם ליבוביץ, המשגיח הנודע של ישיבת מיר, שהיה מגדולי התורה של אותו הדור ומהמיוחדים שבחכמי "תנועת המוסר" הליטאית.

מייסד תנועת המוסר היה רבי ישראל מסלאנט (1810-1883). תנועה זו נחשבת כמקבילה הליטאית-למדנית של תנועת החסידות שייסד רבי ישראל בעל שם טוב. כמו תנועת החסידות ההתעוררות היתה לשוב ליסודות של עבודת האלוהים החיה והנפשית, העבודה שבלב, תוך שאיבה ממקורות חכמת הקבלה, שהיא החכמה היהודית העתיקה של פנימיות הנפש.

תנועת המוסר העמידה את עבודת האלוהים בעיקר על מאמץ של האדם העובד את אלוהיו להכיר את פנימיות נפשו עד עומקה, עם כל מערך כוחות הנפש וכל מה שמסתתר בהם, בהסתכלות צלולה ונוקבת ללא כחל ושרק. ללא היכרות כזו האדם אינו אמיתי, אינו עומד באמת מול אלוהיו, אינו יודע באמת מה הוא מרגיש וחושב ועושה.

רבי ישראל מסלנט דיבר על הלא-מודע ומקומו המרכזי בחכמת הנפש עוד לפני פרויד. הוא דיבר על ה"כוחות הכהים" וה"כוחות הבהירים" שבנפש. המשל שהוא הביא להבהרת עניין זה מדבר על  אדם שיש לו שני בנים, אחד מאומץ והשני בנו הביולוגי. המאומץ הוא בן טוב אוהב ומכבד וקרוב, והביולוגי הוא בן רע וחצוף ומרוחק. בכוחות ה"בהירים", כלומר אלה שאנו רואים אותם, מודעים להם, האב אוהב יותר את הבן המאומץ. אבל אם שני הבנים יהיו בתוך בית בוער, ייתכן שהאב יקפוץ לאש להציל קודם כל את בנו הביולוגי. כי בכוחות ה"כהים", אלה שהאדם אינו רואה אותם, אינו מודע להם, אהבתו לבן הזה חזקה יותר.

רבי ישראל מסלנט לימד שהכוחות הקובעים את מהותו האמיתית של האדם, ובסופו של דבר גם את התנהגותו במקרי מבחן, הם ה"כוחות הכהים".

תלמידיו הגדולים במשך כמה דורות העמיקו עד מאוד בחקר כוחות הנפש לעמקם, בעצם בחקר הלא-מודע, פיתחו דרכים משוכללות ועמוקות מאוד לראות את הלא מודע, להכיר אותו על כל גווניו החמקמקים, ולחולל בו שינויים רצויים, כשהם שואבים כלים וידע מלימוד מעמיק מאוד של התלמוד ובעיקר חכמת הקבלה.

הרב וולבה שאב הרבה מחכמתו של רבי ירוחם ליבוביץ'. הוא היה משכמו ומעלה בידיעותיו ועומק הבנתו בחכמת הקבלה, וכמו כן למדן ובקי גדול בסוגיות התלמוד. כדי להשלים את מגוון הכלים שבידו, וכדי שיוכל לשתף פעולה עם הממסד הרפואי-פסיכיאטרי, הוא למד כאוטודידקט פסיכולוגיה ופסיכיאטריה מערבית-מודרנית ברמה גבוהה מאוד, והוכר כסמכות מקצועית בכירה על ידי פסיכיאטרים רבים וחשובים, שלעיתים היו פונים אליו לייעוץ.

הוא ראה בחזונו הקמת מערכת בריאות נפש חרדית עצמאית שתיתן מענה לצרכי האוכלוסיה החרדית בתחומים שונים של טיפול פסיכולוגי. במסגרת מאמציו להכשיר את הקרקע להקמת מערכת כזו הוא ניסה להעביר מהידע והגישה שלו לאנשים שיוכלו להשתתף בהקמת המערכת, וזכיתי להיות אחד מהם. למדתי איתו באופן אישי יום יום במשך כמה שנים. אחרי שהוסמכתי על ידו, הוא הפנה אלי לטיפול חלק מהמקרים שהגיעו אליו.

ספרו "עלי שור – חלק שני" הוא לטעמי המקור הטוב ביותר להכיר את עיקרי דרכו וגישתו בחכמת הנפש. הוא גם מבוא הכרחי להבנת השיחות העמוקות מני עמוק של רבי שמחה זיסל זיו, המכונה הסבא מקלם, ותלמידו רבי ירוחם ליבוביץ ממיר (שהוא כאמור היה רבו של הרב וולבה). שיחותיהם הן מהמקורות החשובים שעיצבו את דרך ראיית העולם שלי. (שיחות רבי ירוחם ורבו הסבא מקעלם נקבצו בספר שנקרא "מאורי אורות המוסר")

.

.

d7aad7a2d795d793d7aa-d794d7a1d79ed79bd794-d790d7a4d795d7a8

.

.

.

1234

10 מחשבות על “אודות ויצירת קשר

  1. שלום רב!

    לא יודע אם כבודו קיבל האימייל שלי.

    זה הרבה זמן שלא שמעתי ממנו. הכל בסדר?

    שמואל דוד בערקאוויטש

כתיבת תגובה