211 – הפנייה למאמר של אליהו לוי באתר "צריך עיון"

מאמר של אליהו לוי, תלמיד חכם חרדי, שעוסק באסון מירון ובמה שעומד מאחריו מבחינת החברה החרדית. לעניות דעתי הוא משובח ומדוייק, וחשוב למי ששייך לעניין.

https://iyun.org.il/sedersheni/the-haredi-idolatry/

לאחרונה בשיעורים על המורה נבוכים (עיין למשל שיעור 0020), וגם בזוהר על י"ג מידות, למדנו כמה רב המקום שנותן הרמב"ם לעבודה מול האל בגילויו המצומצם, שהוא כמראה דמות אדם.

אל שיש לו רגשות, נוכחות, שאפשר להתפלל אליו, לדבר איתו, להתווכח איתו, לכעוס עליו, לנהל מערכת יחסים איתו. והוא שם. נמצא, נוכח.

כמו האל שמתגלה בתנ"ך כשקוראים אותו כפשוטו. וזה לא משל, או ויתור בדיעבד לצרכי כח הדמיון של ההמון. אלא ממש.

והסוד שזה לא מבטל את מה שהאל מופשט לחלוטין, ומה שהאל מופשט לחלוטין לא מבטל את זה.

בכמה מקומות כתבתי בחריפות שהיהדות של הרמב"ם שונה מהיהדות החרדית כרחוק מזרח ממערב.

אם אצל הרמב"ם העבודה היא כזו, לכאורה זה לא שונה ממה שנהוג.

אבל באמת זה הפוך לגמרי. היהדות החרדית של היום, הבעיה שלה היא לא ההגשמה, אלא שלא עובדים את האלוהים, אלא מעבידים אותו אצלנו.

אומרים ברכת המזון לא כתודה פשוטה מלב תמים, אלא כי זו סגולה לפרנסה. אני משקיע חמש דקות ומרוויח מאתיים דולר. עסק משתלם. ומשבחים את זה כי אם אני ברצינות מאמין שייצא לי מזה מאתיים דולר, בזה עצמו אני צדיק.

.

הביקורת הזו אם היא נשמעת ממי שעומד בחוץ, יש לחשוד בה. שהמבקר לא חי את זה, לא חווה את זה, וכעומד מבחוץ קל למתוח ביקורת.

לכן יש ערך בעיני שהדברים נאמרים מפי אדם שחי כחרדי באופן גמור, מבחינה דתית וחברתית כאחת. הכותב הזה כתב גם מאמרים של קנאות חרדית, היבדלות מהשפעות זרות, וכו'.

.

.

במסגרת זו אזכיר שוב את מאמרו של הרב דוד רוב, יסודות הדת החרדית, שהבאתי כאן בעבר, שגם הוא חי בקהילה חרדית.

אודות nirstern

https://nirstern.wordpress.com/
פוסט זה פורסם בקטגוריה 211 - הפנייה למאמר של אליהו לוי באתר "צריך עיון". אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על 211 – הפנייה למאמר של אליהו לוי באתר "צריך עיון"

  1. תורה ואני הגיב:

    תודה על השיתוף.
    הכתיבה שלו מדהימה וסוחפת כמעט בכוח למסקנא החותכת.
    אבל דווקא כאחד שלא היה במירון בלג בעומר מעולם וגם לא מבין מדוע אנשים נוהרים לשם, תהיתי אם אין כאן ניתוח קצת קיצוני (ואולי יומרני) של תהליך פסיכולוגי מאוד עמוק.
    חוששני שההיצמדות הזו למושגים של "עבודה זרה", "חטא העגל", "עובדי הבעל", "העברת בנים למולך", הינם אולי המקום הקל ביותר לנוע אליו נוכח חידת מירון, אך הם אינם המקום המדוייק ביותר.

    • nirstern הגיב:

      אני מסכים איתך.
      יש כאן לא רק נסיון להבין. אני לא יודע לגבי הכותב, לפחות אצלי זה כך.
      יש כאן גם טראומה, פצע, נסיון לצעוק, מי שפגע בי הוא לא כל כך צדיק כמו שהוא מראה את עצמו וכמו שאתם מאמינים לו. זו פגיעה שעוד לא לגמרי נרפאה, משהו עוד תוסס.
      אם באים בלב נקי ופתוח, כמו שאולי אתה בא, אז בהחלט יש מקום להרגיש כמו שכתבת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s