133 – תורה וחכמה

מתוך מכתב ששאל מה ההבדל בין תורה לחכמה

בתחילה כתבתי שבמורה נבוכים בפרק האחרון, ג' נ"ד, מבאר מהי תורה ומהי חכמה.

אחר כך הוספתי ביאור קצר להסביר קצת את הכוונת המורה נבוכים באותו פרק באופן קל יותר.

זה המכתב:

בקיצור כוונת המורה נבוכים שם,
למשל יש עולם, זו מציאות כמו שהיא. אדם יכול להתבונן בעולם ולהבין דברים ממה שהוא רואה, הוא יבין רק חלק ממה שאפשר להבין (כי החכמה שבעולם אינסופית, אלוהית), לפי חכמתו ויושר ליבו וכמה הוא משקיע. והוא כמובן יכול גם להבין באופן עקום ולטעות.
התורה זה כמו העולם, זו המציאות כמו שהיא. היא כמו תכנית אדריכלית של העולם לפי מדרש בראשית רבה א' א'. אדם טיפש מביט במציאות ומבין שצריך לצבור כמה שיותר כסף וכח כדי להיות מעל האחרים וכך להצליח או כל דוגמה אחרת להבנה עקומה. אדם חכם מבין אחרת. וכך כל אחד לפי מה שהוא, וכל אחד יכול להביא הוכחות ממה שהוא רואה.
כך ממש גם בתורה. התורה מצריכה פירוש, לימוד, הבנה. אף אחד לא יכול לראות אותה בדיוק כמו שהיא ולהקיף את כולה לאמיתה ממש, כמו שאי אפשר לראות את כל העולם ולהבין את כולו. כי היא חכמה אלהית אינסופית, ואנחנו מוגבלים. כל אחד רואה רק מזווית מסויימת, לפי מי שהוא, ראייה מוגבלת. זו יכולה להיות זווית מוגבלת אבל אמיתית, או זווית מוגבלת מעוקמת. יש מאה חמישים טעמים בתורה לטהר את השרץ. לכן יש מחלוקות בהלכה בין החכמים. ובכל דור או קהילה ההלכה נפסקת אחת לפי הפרשנות שלהם.
התורה היא המציאות כמו שהיא, אלוהית, אינסופית, ואינה מובנת לאדם בלי פרשנות ולימוד והבנה שנעשים בכלים האנושיים, כל אדם לפי ליבו וראייתו וחכמתו. הפרשנות שהאדם עושה זה מה שנקרא חכמה. מי שחכם יותר הפרשנות שלו תהיה קרובה יותר ליושר ולאמת. רק קרובה, אף פעם לא במאה אחוז. על כל אחד אפשר לחלוק (אולי רק חוץ ממשה רבינו, וזו סוגיא בפני עצמה). מי שטיפש יפרש את התורה בעקימות, בדרשות של דופי, ויהיה בטוח שזה מה שכתוב בפירוש.  ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם. זכה נעשית לו סם חיים, לא זכה נעשית לו סם המוות. כאן המקום של החכמה, איך אתה מפרש את התורה ומבין אותה. החכמה היא מחוץ לתורה, כי התורה מכילה את כל אפשרויות הפירוש, את כל הזוויות, וזה אינסופי ולא ניתן לתפישת אדם. התורה היא האמת האלוהית הלא-נתפשת בכלים אנושיים. לכן אין בה חכמה, כי חכמה היא תפישה אנושית. האדם אחראי בעצמו להגיע לחכמה, להתלמד מהחכמים, ללמוד איך לחשוב ולהתבונן, ליישר את שכלו וליבו. כל אלה הם כלים אנושיים, והם שונים מאדם לאדם, לכל אחד מתאימים כלי מחשבה והתבוננות אחרים לפי טבעו. החכמה היא יצירה אנושית, והיא מותאמת לכל אדם לפי מי שהוא. התורה היא כללית ומוחלטת, היא אחת, האמת השלמה הנצחית שבמלואה לא מתאימה לשום אדם, כי היא האינסוף עצמו שגדול מכל אדם. לכן לא מחפשים ללמוד את החכמה מהתורה אלא מהחכמים האנושיים, שפיתחו כלי מחשבה שונים ומשונים, וזה כמו חנות כלי עבודה גדולה מאוד שכל אחד בוחר לו את הכלים שנכונים לו.  ועם הכלים של חכמה שכל אחד רוכש, הוא משתמש להתבונן בתורה ולהבין לפי כוחו וטבעו ומי שהוא, כמה שהוא יכול.
יש ישיבות שלומדים גמרא כמו שכתוב, פשט. לא תמיד יוצאים משם אנשים שהם חכמים יותר מכל אדם אחר שלא למד בישיבה. העקרון של הישיבות הליטאיות, וכמובן עוד ישיבות למדניות במקומות אחרים, היה שראשי הישיבות פיתחו כלים של מחשבה, למדנות, שהם לא התורה עצמה אלא רק כלים אנושיים שנותנים לאדם הדרכה איך לעבוד כשלומדים תורה, דרך לימוד, איך לנתח, איך להתבונן ולהעמיק. הרעיון הוא כמו שכתוב במורה נבוכים שללמוד תורה בלי כלים של חכמה אנושית זה כמו לעדור בשדה בלי מעדר. המעדר בעצמו אין לו ערך, אבל בלעדיו אין לך גישה איך להצמיח את מה שהשדה יכול להצמיח. אם אתה לומד גמרא איך שכתוב, לפי הפשט, הגמרא היא כמו שדה, אבל לא עדרת אותו. אתה רק יכול לדקלם אותו כמו שהוא, לא-מעובד, ובעצם אתה נשאר בחוץ.

אודות nirstern

https://nirstern.wordpress.com/
פוסט זה פורסם בקטגוריה 133 - תורה וחכמה, Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על 133 – תורה וחכמה

  1. torahandi הגיב:

    אם אני מבין נכון, אתה מפריך את השאלה, השאלה היא מה ההבדל בין תורה לחכמה, ואתה עונה שאין קשר בין תורה לחכמה.
    האם זה תואם למשל לפסוקים במשלי המדברים על חכמה ?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s