100 – מה הגדר ההלכתי של תלמיד חכם

לשון השאלה:

לא מצאתי ברמב"ם במשנה תורה שמגדיר מה זה "תלמיד חכם" והדבר אומר דרשני. דהרי הרבה מאד הלכות נאמרו בתלמיד חכם בין בנוגע לעצמו בין בנוגע לאחרים והביאם במשנה תורה. ואיך לא ביאר מה הגדר?

מה שכתבתי על זה:
נראה לי שהגדר של תלמיד חכם, זה שאם מסתכלים על הקהילה כעל גוף אחד חי שלם, מי שהוא הראש של הגוף הזה הם תלמידי החכמים.
לפיל יש ראש של פיל וליתוש יש ראש של יתוש. שהרי בכל קהילה ובכל דור יש תלמידי חכמים, זה מרכיב הכרחי בקהילה, בלי זה היא מתייבשת ונעלמת. ומי שתלמיד חכם בדור מסוים ובקהילה מסויימת, אפשר שבדור אחר הוא נחשב אפילו פחות מעם הארץ.  אז אי אפשר שתהיה הגדרה מדוייקת לפי מבחנים קבועים.

גם מי שיכול לענות על מבחן ארוך ומסובך בכל התלמוד אפשר שהוא מאוד רחוק מלהיות תלמיד חכם. כי זה תלוי בכל המהות שלו, בהבנה בעמקות באישיות ביראת שמים (לא שבמעשים אלא שבלב) ובמידות והארת פנים וכו' וכו'. וזה לא דבר שאפשר להגדיר אלא דבר חי. האנשים בסביבה מרגישים את זה ומתייחסים בהתאם.
מי שהוא עניו באמת (שזה תנאי יסודי כמובן), הסביבה לא תמאן מלהתייחס אליו כאל תלמיד חכם ולא יקנאו בו. (מי שבורח מהכבוד הכבוד רודף אחריו)
גם אם שואלים אותך איפה הראש שלך, הידיים יצביעו על הראש ולא יקנאו בו ולא יאמרו אולי זה אנחנו.

בזמן הרמב"ם היתה לו מלחמה גדולה עם ראשי הישיבה בבבל, שהיתה עוד מזמן הגמרא, שהיו מוחזקים כגדולי התורה וגדולי הדור אצל הציבור. והרמב"ם תוקף אותם בחריפות. יש כמה אגרות על זה, ורואים מכללותן שלדעתו של הרמב"ם מה שמכבדים את ראשי הישיבה בבבל נובע מחזקות וירושות וממסד, וזה חולי של הקהילה, כי אם היא מחזיקה מי נחשב תלמיד חכם לפי מוסכמות חברתיות קבועות, למי יש תפקיד ראש הישיבה ומי ירש את הרבנות וכל מיני פוליטיקה ועסקנות וכו' וכו', זה איבוד של החיות של הקהילה. לסתור כבוד כזה זה סתירת זקני בניין, כי זה משחרר ממוסכמות מקובעות מתות ומאפשר להתחיל מהלך חדש שנקבע לפי האמת ומה שחי.

.
.

בב"ב כ"ב א':

"רב דימי מנהרדעא אייתי גרוגרות בספינה. [הביא גרוגרות למכור]
אמר ליה ריש גלותא לרבא פוק חזי [צא וראה] אי צורבא מרבנן הוא נקיט ליה שוקא [אם תלמיד חכם הוא הכרז שלא ימכור איש בעיר גרוגרות אלא הוא]
אמר ליה רבא לרב אדא בר אבא פוק תהי ליה בקנקניה נפק [אזל] בעא מיניה פיל שבלע כפיפה מצרית והקיאה דרך בית הרעי מהו? לא הוה בידיה [לא היה בידו]
אמר ליה מר ניהו רבא?
טפח ליה בסנדליה אמר ליה בין דידי לרבא איכא טובא מיהו על כרחך אנא רבך ורבא רבה דרבך.
לא נקטו ליה שוקא פסיד גרוגרות דידיה.
אתא לקמיה דרב יוסף אמר ליה חזי מר מאי עבדו לי [ראה מה עשו לי]
אמר ליה מאן דלא שהייה לאוניתא דמלכא דאדום לא נשהייה לאוניתיך דכתיב (עמוס ב, א) כה אמר ה' על שלשה פשעי מואב ועל ארבעה לא אשיבנו על שרפו עצמות מלך אדום לסיד.
נח נפשיה דרב אדא בר אבא "
.
רש"י:
"נקיט ליה שוקא – הכרז שלא ימכור איש בעיר גרוגרות אלא הוא:תהי ליה בקנקניה – הריח לו בקנקנו אם יין הוא אם חומץ כלומר בדקהו בהלכות אם תלמיד חכם הוא אם לאו. ריח היין כשמריחין אותו אם טוב הוא קרי תהי כדאמרינן בת תיהא במסכת ע"ז (דף סו:) וכן בכתובות (דף קה.) קרנא הוה תהי באמברא דחמרא:

כפיפה מצרית – סל נצרים של ערבה:

מהו – מי חשוב כמעוכל והוה ליה ככלי גללים ואין מקבל טומאה עוד:

א"ל – רב דימי לרב אדא:

מר ניהו רבא – אתה הוא רבא לפי ששמע על רבא שהוא גדול העיר וסבור שהוא זה:

טפח ליה בסנדליה – הכהו על סנדלו במקל דרך שחוק כשם שמכין למי שאינו חשוב:

דלא שהייה – שלא נמנע מלהפרע:

לאוניתא – אונאת בושתו:

דמלכא דאדום – אע"פ שהוא אדומי:

על שרפו – מחמת בזיון:"

.
.

רב דימי בא מקהילה אחרת, ולמקום שאליו הגיע לא היתה היכרות חיה קרובה איתו. הם לא רצו לסמוך על כך שהוא הוחזק כתלמיד חכם גדול במקום שממנו בא, כי זה לא דבר חי אמיתי. זה לחלק כבוד לפי סיבות חיצוניות. אולי בקהילה שלנו הוא לא באמת ראוי להיות ראש לפי מה שהוא באמת. לכן בדקו אותו.

בוודאי הם ידעו שהוא מוחזק כתלמיד חכם, כי הם לא בודקים כל סוחר גרוגרות אלמוני. ולכן וודאי ידעו שאם לא יקבלו עליהם שהוא תלמיד חכם יהיו לזה תוצאות קשות, כיוון שבמקומו הוא תלמיד חכם תהיה קפידא. ובכל זאת מסרו נפשם על האמת, כי אם מוותרים בעניין הזה על האמת החיה המדוייקת ונוהגים לפי כללי נימוס וכבוד וחזקות ותפקידים וכיו"ב, זה מוות רוחני של הקהילה, כי במקום ראש חי מקבלים ראש מת מיובש.

אודות nirstern

https://nirstern.wordpress.com/
פוסט זה פורסם בקטגוריה 100 - מה הגדר ההלכתי של תלמיד חכם, Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s