עוד משהו לגבי פרומקייט

קיבלתי מכתב שבו הכותב האיר עיני בדבר נפלא.

במשנה הראשונה במסכת ברכות כתוב:

"מאימתי קורין את שמע בערבין?

רבן גמליאל אומר: עד שיעלה עמוד השחר.

מעשה ובאו בניו מבית המשתה, אמרו לו: לא קרינו את שמע. אמר להם: אם לא עלה עמוד השחר, חייבין אתם לקרות."

.

וכתב על זה (אני חוזר על תוכן ונימת דבריו, לא בדיוק מילה במילה):

מעניין שבני רבן גמליאל הלכו לבית המשתה (נניח שזו היתה חתונה), וחוזרים אחרי חצות ומספרים לאביהם שלא קראו את שמע (ומשמע שלא היתה תפילת ערבית באותה חתונה).

לא היה ברור להם האם עדיין אפשר לקרוא קריאת שמע, הרי הם שאלו. ולא משמע מהטון של המשנה שהם היו בוכים ומזועזעים עם שק ואפר ותענית מהמכשול הנורא שקרה להם שאולי הפסידו קריאת שמע מדאורייתא. הרי הם לא ידעו אם אפשר לקרוא אחרי חצות והיו מחוייבים לפי ההלכה להחמיר בדאורייתא לקרוא לפני חצות ואיך הכניסו את עצמם לספק.

משמע שהם רק רצו לדעת אם אפשר ללכת לישון או לקרוא שמע מקודם. הרי היו יכולים בכל מקרה לקרוא עכשיו, רק ליתר בטחון, רק על הצד אולי זה מועיל במשהו. אפילו רק כדי להביע חרטה תשובה והתחזקות. אבל היה חבל להם לדחות את השינה בעוד כמה דקות כדי לקרוא, אם אין חיוב.

והיה מצופה מרב שהוא גדול הדור שישאל אותם, למה לא היה מניין באותו משתה, למה לא חיפשתם מקום אחר כלשהו להתפלל מעריב לפני שמתחילים במשתה, ואם לא התפללתם לפחות למה לא קראתם קריאת שמע לפני התחלת המשתה, איפה היראת שמיים שלכם? וכו'.

הניסוח שבו רבי עורך המשנה בחר לנסח את המשנה, מעביר תחושה שלא קרה שום דבר נורא, הם חזרו מאוחר, שאלו שאלה, קיבלו תשובה וזהו. רבי היה יכול להכניס אפילו מילה אחת שמביעה איזשהי חרטה או התנצלות וכו'.

.

.

והוספתי על זה:

זו דוגמה נפלאה לשתי בעיות שונות. הבעיה האחת שכולנו מכירים את המשנה ולא רואים בכלל מה כתוב בה, גם אם לומדים את המסכת בעיון. מרוב שרגילים לקרוא כמצוות אנשים מלומדה. גם אני לא ראיתי את זה עד שהארת את עיני. ויש כל כך הרבה מקומות בתורה וחז"ל שקוראים ומכירים כל כך טוב שמרוב שמכירים טוב לא רואים בכלל מה כתוב שם. אנחנו כבר באים עם קיר שחוצץ, אני יודע את המשנה בעל פה מצויין כבר המון שנים. למדתי אותה כבר מאה פעמים. אם אקרא אותה עכשיו שוב לא יתחדש לי שום דבר, אז אני קורא כבר עם עצלות ושובע ולא רואה כלום. מה שראיתי בקריאה הראשונה זה מה שנשארתי איתו גם בקריאה האלף. ואם בפעם הראשונה הייתי ילד זה מה שנשאר איתי גם בזקנה.
והבעיה השנייה כמובן שרואים שהפרומקייט שלנו זה לא מה שהיה אצל חז"ל.
זה אכן ציור חי וברור של חיים מאוד שונים מהפרומקייט שאנחנו מכירים. אני בדרך כלל מחפש את זה בתלמוד, ויש לא מעט מקומות כאלה. אבל דווקא למקום הזה מרוב שהוא מוכר ושגור, לא שמתי לב.
וכמו המעשה ברבא ואיסור גיורא ובנו (בבא בתרא קמ"ט א'), או שרבא קרא לרב פפא ורב הונא בדר"י קאקי חיוורי משלחי גלימי דאינשי  (כתובות פה א),
ויש את המעשה בקידושין שאחד החכמים הידועים היה בן מעל תשעים ולא היה נזקק לאשתו, והיא התחפשה לזונה ועברה מול הבית והוא תבע אותה.  ורב עמרם חסידא שלקח סולם שצריך עשרה אנשים להזיז כדי להגיע לשבויות שהיו בעליית הגג והוא ראה את הקרסול של אחת מהן. ורבא שדן בדין של אשתו של אביי והיא חשפה את הזרוע והוא התמלא תשוקה ובא הביתה ותבע את אשתו והיא הרגישה והבינה ורדפה אחרי אשתו של אביי בכל העיר,  ובב"מ פ"ד את הדיון איך ר"א בר"ש מקיים עונה עם אשתו אם יש לו כרס שיכולים לעבור מתחתיה צמד בקר והתשובות שם לא הכי "צנועות". ויש שם דיון מה היה גודל האיבר של התנאים והאמוראים. ועוד הרבה כיו"ב, שזה לכל כך רחוק מאווירת הפרומקייט של היום ומההדר הרבני החסוד שמקובל היום. נניח שיספרו שהרב שטיינמן ז"ל או האדמו"ר מגור וכיו"ב תבעו זונה ברחוב, או יקיימו דיון על גודל האיבר שלהם, כל הציבור החרדי ירעש ויתקומם וירצה להרוג את מי שאמר את זה ויכחיש ואיך בכלל שייך ואוי ואבוי, נידוי וחרם ושמתא. ובזמן הגמ' הרי לא היו מוכרחים לכתוב את זה. גם אם ידעו לקבל דברים כאלה, יכלו פשוט  לשתוק מזה. ובכל זאת חשבו שטוב ונכון לכתוב את זה לדורות. והרי כל מילה בתלמוד היא תושבע"פ שנמסר למשה מסיני ואם תחסר אות אחת מהתלמוד יחרב העולם. כנראה שגם זה דברי תורה שצריך ללמוד.

אודות nirstern

https://nirstern.wordpress.com/
פוסט זה פורסם בקטגוריה עוד משהו לגבי פרומקייט. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על עוד משהו לגבי פרומקייט

  1. nirstern הגיב:

    הוסיפו לי:
    מאן הויא ליומא (יומא יח ב)
    בנתיה דרב חסדא (שבת קמ ב)
    ומה שהיו משיבים בבדיחותא, ומדברים על מאכל שהוא חביב עליהם
    .
    יש גם פסחים סו א התחיל מקנטרן בדברים
    ומעשה במר בר רב אשי בבא בתרא יב ב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s