בעניין מוסכמות חברתיות (המשך מאותה התכתבות)

בזמננו מוסכמה חברתית יסודית היא להתנהג לכל אדם בכבוד. זה לדעתי הדבר הכי חשוב. ברוב המקומות בזמננו שולטים כמוסכמות חברתיות עקרונות כמו אחווה, שוויון, חרות, עזרה לחלשים, זכויות אדם, קבלת האחר והשונה, פלורליזם, הומניזם, וכו' וכו'.  זה באמת מעורר התפעלות לראות לאן החברה האנושית הגיעה. אם אדם שנראה עשיר ומכובד יתייחס בזלזול לקופאית או מנקה רחוב אנשים שעוברים יעירו לו בביקורת.

יש שני אופנים של "מוסכמות חברתיות",
במקום רגשי מאוד מרכזי, באמצע הלב, במקום מאוד אינטימי ורגיש וחסר הגנה וחשוף ותלוי ורך ופגיע, יש את הרגש של רצון להיות מקובל ורצוי ומכובד בעיני החברה, ופחד גדול מלהיות מנודה ומורחק ומזולזל.
אם למשל סופר כותב ספר שנמכר יפה והקוראים כתבו לו שהם נהנו והתרגשו, במידה מסויימת הרצון הזה בא על סיפוקו. אבל אם הוא יקבל פרס נובל, הרצון הזה יקבל סיפוק בעוצמה ואופי אחרים. או זמר ששר יפה לחבריו ושכניו והם נהנים, יקבל סיפוק אחר אם ידברו עליו בטלויזיה ויזמינו אותו להופעה באולם יוקרתי.

או אם יש תלמיד חכם שהרבה נהנים ממנו, יהיה לו סיפוק אחר אם יקבל תואר רבני חשוב ויוזמן למועצת רבנים מכובדת.

לא מזמן דיברת עם ילדה בכיתה ד', היא נבחרה לנציגת הכיתה במועצת התלמידים של בית הספר. הרוב בחרו בה רק כדי לא לבחור במישהו אחר, ובכל זאת זה גרם לה סיפוק גדול שכעת היא "מקובלת בחברה". שאלתי שהרי יש לה הרבה חברות טובות שבאות אליה ומזמינות אותה וכו', והיא אמרה שזה לא מה שעושה אותה מקובלת בחברה. יכולה להיות ילדה שיש לה המון חברות טובות, והיא וכולן לא מקובלות בחברה. ולעומת זה יכול להיות ילד שהוא מלך הכיתה והכי מקובל בחברה, ואין לו אף חבר טוב.

כתבתי לא מזמן רשימה בשם "כלל ופרט – סוד החיים והאמונה", מה שנכתב שם חשוב כבסיס למה שאני כותב כאן.

החיבור של הפרט לחיים הכלליים של הקהילה הוא מקום מאוד חיוני וחשוב להרגשה של להיות חי. חיבור אמיתי הוא בריא לחיות הפרטית של האדם כאינדיבידואל עצמאי וחופשי. זה רק מפרה ומחייה ומחזק ומשמח.
אבל במקום של החיבור הזה שורה גם כח אחר נפרד. בקבלה קוראים לו חיצונים או קליפה. הוא משתמש בפגיעות הרכה של תלות של האדם בחברה, במקום שלו בחברה, בקבלת החברה אותו, כדי למחוק את הפרט ואת עצמאותו וחירותו ובעצם את חייו כולם.

כל מוסכמה חברתית שהיא, טובה או רעה, יכולה להפוך לדבר חיצוני ריק מתוכן שמשמש רק ככלי הפחדה לעקור את האדם מעצמו וחייו.

כל אדם שדיברתי איתו אמר כמה הוא מפחד מהעניין הזה וכמה היה רוצה להשתחרר מכבליו וכמה לדעתו הוא רע. אצל כל אדם יש ענן ערטילאי שהוא כביכול המקום ששם עושים עליו ביקורת ודורשים ממנו להתאים את עצמו למוסכמות ולהיות "כמו כולם", "כמו שמצופה ממנו", "כראוי", דרישות חסרות תוכן ובלתי אפשריות למילוי, שבעצם תוכנן היחיד הוא להדחיק ולחנוק את חיוניותו האמיתית ולא להיות מסוגל לעמוד על שלו לגבי צרכיו החיוניים הנפשיים, ולא לבטא את עצמו באמת כפי שהוא באופן חי ואמיץ ופתוח ואותנטי.

כולם קרבנות של הענן הזה, והענן עצמו אין בו מאומה. חז"ל אמרו שזה משל לליסטים שהיה עומד על אם הדרך ודורש מכל אחד את ממונו וכל אחד היה נותן לו. עד שבא אברהם אבינו וראה שאין בו ממש ועמד וכיתתו.   וגם מיטת סדום היא משל לזה. לכאורה דבר טוב, מיטה שמיועדת להכנסת אורחים בחינם. גם המוסכמות במובן הרע משתמשות ככיסוי במוסכמות הטובות של הערכים המשותפים של אחווה כבוד הדדי שוויון חירות וכו'. רק שנכנס האלמנט של מחיקת והשמדת הייחודיות האינדיבידואלית, כולם חייבים להיות באותו גובה או שחותכים אותם.
כל אחד אלים כלפי עצמו מכח זה, ואז הוא מקבל ארשת פנים חמורה ויבשה שגורמת לאחרים לראות בו נושא דגל של המוסכמות ואז הם מפחדים ממנו. וכל אחד מרגיש קרבן לזה.

וגם במשפחה זה עובד. יש ענן דמיוני של מוסכמות של תפקיד הגבר ותפקיד האשה, אחריות ההורים, אחריות בכלל. איך צריכה להראות משפחה תקינה, כל מיני דברים שכל אחד אמור לספק ומה צריך לדרוש מכל אחד. וכל אחד קרבן לזה, ובעל כרחו בעצם דורש את זה מהאחרים במשפחה, זה גם מושפע מהענן הכללי החוץ משפחתי, מה יחשבו על המשפחה שלנו אם לא נתפקד כך וכך.

אם יש אנשים שקצת מצליחים להשתחרר מזה ולהיות קצת עם חיים וחוזק ומיץ ודם אדום שמשמיע את קולו ויש בו קצת תסיסה, סולחים להם על כל דבר, גם על ריבים ומלחמות והתנהגויות אנוכיות והרסניות, הם הופכים לגיבורים בחברה ואהובים ונערצים במשפחה. זה בדיוק הפוך מהפחד שיהיה נידוי ובידוד ודחייה. ובכל זאת לאף אחד אין אומץ להשתחרר.

מודעות פרסומת

אודות nirstern

https://nirstern.wordpress.com/
פוסט זה פורסם בקטגוריה אישי, יהדות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s