אם אני כאן הכל כאן

תלמוד בבלי סוכה נ"ג ב':

"אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר כן אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן מי כאן.

הוא היה אומר כן: למקום שאני אוהב שם רגלי מוליכות אותי. אם תבא אל ביתי אני אבא אל ביתך אם אתה לא תבא אל ביתי אני לא אבא אל ביתך. שנאמר: (שמות כ, כד) "בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך"".

רבי ירוחם דיבר הרבה על כך ש"אני" זה שם של הבורא כמ"ש בראשונים ובקבלה, והוא המקום שממנו חייבת להתחיל הכרת הבורא.

יש מישור בחיים שבו אני חלק ממשפחה ומחברה וקהילה, שבו אני בתוך משא ומתן עם הסביבה. אם מתרכזים יותר ב"אני", במי שאני בפני עצמי, מגיעים למישור שבו יש מקומות בתוכי, אישיים ועמוקים ופנימיים, שבהם אני לא משתף את הסובבים. שם אני בודד. לכן אנשים לרוב לא מתקרבים לשם. 

מתחת למישור הזה יש מישור עוד יותר עמוק. הכאב שכרוך בבדידות הוא עצמו האמונה. למשל אם היה אפשר שאשה תלד בלי שגבר יעבר אותה, וחלק מהילדים היו נולדים ככה וחלק אחר היו נולדים מאבא. אם היה ילד שכל הזמן חושב על אבא ועסוק בנושא, ומתגעגע לאבא וכואב לו ויש בו חיפוש ותסיסה. וילד אחר הנושא של "אבא" מעניין אותו כשלג דאשתקד. היה ברור שהילד השני נולד בלי אבא, והילד שכל הזמן עסוק בזה היה לו אבא שעזב אותו בגיל רך.

הכאב של הבדידות הוא התחושה שאני חלק ממשהו, שאין לי יכולת קיום לבד כי אני לא משהו סגור בתוך עצמו אלא חלק של משהו אחר. המקום הזה של האמונה הוא מה שנאמר במדרש על שיה"ש אני ישנה ולבי ער זה הקב"ה שהוא ליבן של ישראל.

יש גם שם של האל שנקרא "אתה" ויש גם שם שנקרא "הוא".

רבי ירוחם אומר שרק אחרי שנוגעים במקום של "אני" , זה צובע את העולם באמונה ואז גם השמים מספרים כבוד אל וכשהשמש זורחת מרגישים שהוא מאיר לארץ ולדרים עליה ברחמים וכו'. מ"אני" אפשר להגיע ל"אתה", שכל מה שקיים מחוץ לי הוא דיבור של הבורא, גילוי שלו. ויש גם "הוא", שהוא טמיר ונעלם ונמצא מעבר לכל מה שקיים בעולם.

אבל אם מתחילים מ"אתה" לפני שנגעו ב"אני", זה סוג של עבודה זרה, כי אז יש מישהו אחר ממני באיזשהו מקום, ואני לא חווה באופן חי שהוא באמת חלק ממני. אז אי אפשר לשכוח שהוא יכול לפגוע בי, ושהוא יכול להביא לי תועלת, וכדאי ומשתלם לי להיות "בסדר" איתו.

התורה מדברת על יעקב חלק נחלתו, על חלק אלוה ממעל, על בנים אתם לה' אלוקיכם. זה רק כשהכל מתחיל מ"אני", מבפנים, מההרגשה שאני חלק ממנו והוא לא מישהו אחר שעומד בשמיים ומסתכל עלי מרחוק ואני בעצמי משהו אחר ממנו.

הפגישה עם האל בבחינת "אני" זה כמו שיש מעיין שנמצא בהכי אמצע הכי פנימי של תחושת הקיום שלי, שמשם היותי קיים נובע, או כמו ענף מעץ.

בחג זה הזמן להיפגש עם הבורא. לראות את פניו. ראיית פניו היא על ידי שמסתכלים פנימה למקום הזה של "אני". בשטף היום יום לא מסתכלים לשם, אבל בחג זה מצוות היום. אם "אני" כאן, כלומר נגעתי בגילוי האלוהות שנקרא "אני", ראיתי את הבורא בשם "אני", אז כבר יש הכל. גם את ה"אתה" ו"הוא". שמשם יש גם את החיבור לאנשים האחרים.

ההסתכלות פנימה אל "אני" שמשם הכל נובע, היא מה שנרמז בתורה כל פעם שמדברים על חפירת באר או גלילת אבן מפי באר או פתיחת באר שמישהו סתם. זה העניין של שמחת בית השואבה וניסוך המים.

מהנביעה של הגילוי של "אני" נובע כל החוץ, לכן למקום שאני אוהב שם רגלי מוליכות אותי, אחרי שנגעתי בפנים ב"אני",

אז אני אוהב, ואחרי שאני אוהב אז רגלי מוליכות אותי גם לבנות את העולם החיצוני באהבה הזו. אם הקב"ה יבוא אל ביתי, כלומר יתגלה לי בתוך מרכז עצמיות האנושיות שבי, אז אני אוכל לבוא אל ביתו, לראות בבריאה החיצונית גילוי שלו.

ואם הוא לא יבוא אל ביתי ויתגלה לי בבחינת "אני", אז לא אבוא אל ביתו, כי אלוהות שמתחילה רק מבחוץ (כי זה מתחיל רק מכך שזה כתוב בספר כלשהו או נמסר במסורת כלשהי או שמוכח כך מכח הוכחה או שיקול אינטלקטואלי כלשהו) היא סוג של עבודה זרה.

וכך הוא מפרש את הפסוק בכל המקום כו', הכוונה שהאדם מצידו קודם כל מזכיר את השם, נוגע בגילוי שבבחינת "אני", ואז השם בא אליו ומברכו, מתגלה אליו מבחוץ ומדבר אליו דרך העולם בבחינות "אתה" ו"הוא"  וזו השפעת הברכה החיצונית.

זו שאיבת המים של שמחת בית השואבה, ששואבים מבפנים מהמקור הפנימי ואז המים עולים ויש ברכה וקדושה גם בחיצוניות.
כל זה רמוז בדרך רמז ופנימיות גם בלשון רש"י על הגמרא בסוכה נ"ג א'.

אודות nirstern

https://nirstern.wordpress.com/
פוסט זה פורסם בקטגוריה יהדות, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

