על טיפולי "המרה" להומוסקסואלים

ידיד שלח אלי את הדף הזה.

פעם הייתי מאריך להוכיח מהסוגיות ודברי רבותינו כמה הדברים מופרכים.

אני לא רוצה להכנס לזה כאן, אבל עדיין לא יכול להתעלם, הזעם רותח בי.

הרב שכתב את התשובות האלה מציב את עצמו במקום שאפילו הקב"ה לא מציב את עצמו. הקב"ה ברא בני אדם כדי שיהיו בני אדם, הוא רצה לקיים מערכת יחסים עם בני אדם. הוא לא שולל מהם את אנושיותם. הוא נתן לאדם בחירה חופשית, היא הבסיס של להיות אדם. איך אדם כלשהו מעז לשלול מבן אדם אחר את הזכות להחליט אם הנטייה המינית שלו היא לרוחו או לא, אם זה טבעו האנושי ומי שהוא באמת או לא, אם הוא רוצה לשנות את זה או לא. אם הוא יכול לשנות או לא. ואם כן באיזה סוג טיפול לבחור. זה פשוט נורא.

זו בדיוק אותה הגישה שגורמת לחסידי גור לתת כדורים פסיכיאטריים לבחור שרצה לגלוש באינטרנט (לפי דברי משה שיינפלד, חברו של ישראל, בראיון בגלי צהל), לבחורה שרצתה לדחות את השידוך (מקרה ששמעתי בעצמי), וכו' וכו'. כל מי שלא חושב או מרגיש כמו שאני אקבע לו אשלח אותו לפסיכיאטר מושחת שיסמם אותו עד שיציית.

*

אי אפשר לומר שזכותו של הרב לומר את כל שעולה על דעתו ומי שרוצה ישמע, ומי שלא יכול לעשות כרצונו.

במקום אחר הארכתי על העיוות הנורא שהיהדות של היום מסלפת את הערך העתיק והחכם של "עשה לך רב", והופכת אותו לחובה מוחלטת של ציות עיוור תמיד ועל כל דבר, ואפילו אם הרב יאמר לי על יד ימין שהיא שמאל אני חייב לחשוב שהוא צודק ואני ההזוי (שם הראיתי שהמקור שממנו זה כביכול שאוב מדבר על נושא אחר לגמרי). בחינוך מינקות שמכניס את השעבוד המזויע הזה בכח והפחדה אגרסיביים ואינטנסיביים באופן שלא ייאמן. כמו בכת, ששוללת מהאנשים את הזכות הבסיסית להיות אדם שחושב ובוחר ומחליט על חייו. הציבור שמחונך לציית חשוף לגמרי לכל מילה שיוצאת מפי הרב, אין לו יכולת לשמור על עצמו מפניה.

אני רותח מזעם כי שנים רבות מחיי נפגשתי כל יום עם הנזקים הנפשיים הנוראים, הייסורים הנוראים, הנפשות הקרועות והאבודות, של צעירים יקרים שהחינוך הזה הרס אותם. גרם להם לא להיות יכולים להרגיש ולחוות מי הם בכלל, לא היה להם מושג בכלל מהו עולמם הפנימי, ובוודאי לא היתה להם יכולת לקבל את עצמם כפי שהם באמת בקבלה ואהבה. אני עצמי הייתי קרבן של זה וניזוקתי קשות, והייתי צריך להאבק שנים ארוכות ולשלם מחיר עצום כדי להשתחרר מזה.

.

* * *

.

תגובה שכתבתי בנושא לרשימה של תומר פרסיקו כאן

לדעתי השאלה אינה האם מותר או נכון לפסיכולוג לנקוט עמדה משלו או לנקוט אג'נדה טיפולית בהתאם להשקפת עולמו וערכיו. השאלה היא עד כמה זה נעשה מבחירתו ורצונו החופשיים של המטופל.
אם מישהו רוצה לנסות להשפיע על עצמו לחדול מלהיות הומוסקסואל והוא בוחר מיוזמתו ובחירתו להעזר בטיפולי המרה לשם כך, בוודאי אין בכך שום פסול ולמה שזה יהיה שונה מפנייה לכל טיפול אחר כלשהו, ולדעתי גם הסתדרות הפסיכולוגים אין לה מאומה נגד זה.
השאלה החשובה היא האם כל מי שבא לטיפולי המרה בא לשם מרצונו החופשי.

במאמרך "חסידים על כדורים" העוסק במערכת החרדית של נתינת תרופות פסיכיאטריות כאמצעי לכפיית הפרט ללכת "בתלם", כתבת:
"מה שמזעזע אותנו כאן, הרי, אינו בעיקרו עצם השימוש בסמים, אלא השימוש בסמים הללו על מנת לעצב את רצונו של הפרט כך שיעשה את רצון "המפעיל".
ועוד משם:
"בסופו של דבר, היעדר חופש בחירה על ידי כפיית שימוש סמים הוא רק ביטוי קיצוני לכפייה הכללית, על כל אורחות החיים, על מספר רב של בני אדם, שניתן למצוא בחברה החרדית. הכפייה הזאת היא בושה לכל מדינה דמוקרטית, ובושה לכל חברה המתיימרת להמשיך את המסורת היהודית."
וקראת לזה שם פשע נגד האדם ונגד צלם האדם.
לדעתי בטיפולי ההמרה יש מימד דומה, אם כי לפעמים פחות גלוי.
אני סבור שרוב המגיעים לטיפולים אלה לא עשו זאת מרצונם החופשי אלא מלחצים משפחתיים, חברתיים, השפעה של רבנים מסויימים, או גם בגלל הסתבכות ללא מוצא בין רצונות פנימיים מסוכסכים שיוצרים מצוקה הגורמת להתפתות לפתרון קל של זבנג וגמרנו שמוצג באופן קורץ כגאולה נוחה ופשוטה מכל הבעיות.
קשה מאוד להיות הומוסקסואל גם בחברה החילונית. היחס השלילי בוטה מאוד והוא מגיע מהמקומות הכי כואבים, מהחברים הקרובים, בני משפחה, ועוד. הם משדרים לצעיר שהוא חולה סוטה מגעיל נגד הטבע וכו'.
כשמתבוננים בזה יותר מקרוב וברגישות, זה לא מסתבר שהומוסקסואל ירצה מרצונו החופשי האותנטי ללכת לטיפול שמגדיר אותו מראש כחולה, ושיכפה עליו באמצעים חזקים ומלחיצים שינוי מהיר ואגרסיבי במקום כל כך רגיש, כל כך נוגע למקומות של זהות ואהבה ולב וצמא לחום ובדידות ומיניות ושאלות קשות לגבי קבלת עצמי ואהבת עצמי, מקומות הכי עדינים שדורשים מטבעם יחס מאוד מבין ורך ועדין, בלי תלות בעמדה הערכית ובמטרות הטיפול.
הרי גם החרדים שלוקחים כדורים פסיכיאטריים זה לא שמישהו אוחז בהם בכח ואחר דוחף להם את זה בכח פיזי לפה. הם לוקחים בעצמם. כתבת שזה פשע כי היה ברור בעיניך שהם לא בחרו בזה מרצון אותנטי חופשי באמת. כי לא נראה הגיוני שאדם יבחר בעצמו בפתרון מסוג זה לבעיות כאלה. לכן הנחת שגם מי שלקח את הכדורים בעצמו עשה זאת מכח לחץ חיצוני שבעצם נטל ממנו את הזכות לבחירה חופשית, גם במקרים שהוא אומר במפורש שהוא מסכים. כשהלחץ מופעל על המקומות הרגישים ולוחץ על הכפתורים הנכונים, ניתן באמצעים לא אלימים, אפילו כמעט סמויים, ליטול מהאדם את בחירתו החופשית. לדעתי גם לגבי טיפולי המרה ברוב המקרים זה כך.

כתבת: "למה, לעזאזל, חייב המטפל לקבל את המטופל על בסיס "עמדה לא שיפוטית"? (כאילו עמדה כזאת בכלל קיימת, וכאילו אנו באמת מצפים מן המטפל לא להיות שיפוטי אם המטופל שלו היה מגלה נטיות לקלפטומניה, להתמכרות לקוקאין, לפדופיליה או לסדיזם רצחני)"
בדוגמאות שהבאת מדובר על מי שפוגע באחרים ומותר וחובה על החברה להגן על עצמה מפניו ולשלול את הלגיטימיות של מעשיו.
הומוסקסואל אינו פוגע באחרים, ולכן אסור לחברה לקבוע ככלל חברתי המחייב את כולם שזה לא לגיטימי ושלילי, ומותר לו לבחור בעצמו האם ללכת לפסיכולוג שרואה בנטייתו דבר שלילי או לא. השאלה הזו כל כך רגישה ואישית, ונוגעת כל כך עמוק, שצריך להזהר מאוד לאפשר לאדם לבחור בעצמו בצורה חופשית ואותנטית. אני רואה שההטפה לטיפולי המרה והלחץ הסביבתי שמופעל לגביהם מכיוונים שונים הם היפך הזהירות הזו, ולכן אני מרגיש כלפי טיפולים אלה רגשות די דומים לרגשות כלפי הכדורים הפסיכיאטריים אצל החרדים.

לדעתי כוונת הסתדרות הפסיכיאטרים היא שאם מטופל בא למטפל לשם הקלת מצוקותיו בלבד ואינו מודע להשקפת העולם הערכית של המטפל ולרצונו של המטפל להשפיע עליו בהתאם לה, זה סותר את מהות הטיפול הפסיכולוגי. אם השקפת העולם של הפסיכולוג מוצהרת בגלוי ומוצהר שהטיפול הוא בהתאם לה, בזה בוודאי אין שום בעיה.
וגם במקרים שהכל מוצהר, אם למשל מישהו יצהיר שמכירת כליה או נתינת שירותי מין או תרומה לצדיק מפוקפק כלשהו היא פתרון קל ונפלא לכל מי שסובל ממצוקה כלכלית, גם כלפי זה יש לנהוג בזהירות וחשדנות אפילו אם האנשים שפונים מכריזים שזהו רצונם, כיוון שייתכן שזה פורט על מיתרים של יאוש וחוסר כח להתמודד עם המצוקה בדרכים מורכבות יותר ונכונות יותר.

מודעות פרסומת

אודות nirstern

https://nirstern.wordpress.com/
פוסט זה פורסם בקטגוריה יהדות, פסיכותרפיה, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על על טיפולי "המרה" להומוסקסואלים

  1. hendel הגיב:

    אני מקווה שכיום כשיש אינטרנט ויש יותר מידע יהיו פחות אנשים שיאלצו לסבול בגלל ההומופוביה והשמרנות של הכת החרדית. חבל שהמשטרה לא חוקרת את עניין הכדורים הפסיכיאטריים שניתנו לחסידי גור, זה פשוט פשע!

  2. אריק הגיב:

    לא שמעת על ה'רצון האמיתי', ראה רמב"ם הלכות גירושין, פרק ב,
    יז ולמה לא בטיל גט זה–שהרי הוא אנוס, בין ביד גויים בין ביד ישראל: שאין אומרין אנוס, אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו חייב מן התורה לעשותו, כגון מי שהוכה עד שמכר, או נתן; אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה, או לעשות עבירה, והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו, או עד שנתרחק מדבר שאסור לעשותו–אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה.

    • nirstern הגיב:

      יתכן בעקרון שבמקום שחיי הקהילה הדתית בריאים ומאוזנים ואמיתיים לגמרי, ובאופן כזה אין בהם שום מחיקה של חיי הנפש האישיים האותנטיים של כל יחיד, ושיש חינוך תורני מושלם ואמיתי לגמרי, כמו בימי משה רבינו, אז באמת רוב מי שמסרב לקיים מצווה זה לא באמת מרצון אמיתי שלו אלא מאיזשהי השתלטות של קליפה של אוטם לב רע. וכיוון שחזקה שכך הוא מכים אותו, ואם לא אמר רוצה אני התברר למפרע שהוא באמת לא רוצה לתת גט. ואם אמר רוצה אני מחזיקים שהתגלה הרצון האמיתי ולא שהוא אמר בשקר כדי להינצל.
      ההלכות מדאורייתא נאמרו כלפי עולם מושלם. לכן אני אומר שבציור של עולם מושלם אפשר להבין את ההלכה הזו. בעולם לא מושלם יש תקנות חכמים והוראות גדולי הדור לפי צורך הדור, שבאים לגשר על הפער בין ההלכות מדאורייתא לבין המצב הלא מושלם של המציאות. ולענ"ד בדורנו הנכון הוא שלא להכות. כמו שהחזו"א כתב שהיום אין לקיים את ההלכה של מורידין ולא מעלין למרות שהיא הלכה פסוקה מדינא דגמרא ולא תקנו שום דין של חכמים שלא לקיימה. וכן שמעתי מאחד מגדולי הדור, רבי מענדיל אטיק, שאין לקיים בימינו את ההלכה שאין מחזירים אבדה לחילוני. אפילו שיש קללה (למען ספות הרווה על הצמאה) על מי שמחזיר אבידה לגוי וחילוני, בכל זאת יש להחזיר להם. ועוד כיו"ב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s